Na českých kolejích se desítky let proháněly elektrické krasavice s ostrým výrazem a přezdívkami, které jim dodali skoro až živý charakter, „potkan“, „krysa“, ale také něžnější „banán“, podle starého zeleno krémového nátěru. Řeč je o lokomotivách řady 151, které byly dlouhá léta tahounem nejdůležitějších dálkových vlaků východ západní osy České republiky.
Z pokusů se brzy stala realita. Lokomotiva 150.020 dostala nový kabát i novou identitu, stala se z ní první „sto jednaapadesátka“. A protože to fungovalo, začala rozsáhlejší modernizace. První na řadu přišla „stopadesátsedmička“, tedy poslední vyrobený stroj původní řady. U všech modernizovaných lokomotiv se měnil nejen převod a odpružení, ale přibyly třeba bezpečnostní skla, nový kompresor, účinnější brzdy nebo odolnější baterie.
Mezi lety 1992 a 2002 vzniklo celkem 13 kusů řady 151 a byly to pořádné mašiny. Výkon 4000 kW a solidní konstrukce z nich udělaly ideální stroje pro těžké expresy. Nejčastěji jezdily mezi Prahou, Ostravou a slovenskou Žilinou, ale objevovaly se i v Otrokovicích, Vsetíně nebo třeba v Opavě, kam od roku 2015 vozily expresy Opava a Vladislav Vančura.
Jejich domovem byly dlouho Praha Vršovice, později Bohumín. Kromě prestižních spojů vezly i rychlíky do Ústí nad Labem, kde si je přebíraly jiné lokomotivy, většinou řady 362 nebo 363. S jízdním řádem 2021/2022 se ale tato etapa uzavřela a na sever Čech se přesunula modernější řada 371.
A jaká je současnost? Rok 2025 bude patrně labutí písní této řady. České dráhy sice ještě plánují nasazení posledních šesti kusů na lince R20 mezi Prahou a Děčínem, ale jejich dny jsou už spočítané. S příchodem povinného zabezpečovače ETCS se totiž řada 151 odebere do důchodu.
Přesto si zaslouží uznání, odvedla obrovský kus práce, zavezla miliony cestujících a pomohla držet krok s dobou v době, kdy byly české železnice uprostřed přechodu mezi starým a novým světem.
...Zobrazit méně