
Železnice v Jihočeském kraji: páteř dopravy i brána do historie
Jihočeský kraj
Železniční doprava v Jihočeském kraji hraje klíčovou roli jak v každodenním dojíždění obyvatel, tak v cestovním ruchu. Sítě tratí propojují krajská města, menší obce i příhraniční oblasti s Rakouskem, čímž vytvářejí páteřní systém regionální mobility. Hlavní železniční uzly představují České Budějovice, Tábor a Veselí nad Lužnicí, odkud vedou tratě do Plzně, Prahy, Brna i Lince.
Regionem projíždějí jak rychlíky Českých drah, tak osobní vlaky dopravců jako GW Train Regio, který zajišťuje provoz na méně vytížených linkách, například mezi Českými Velenicemi a Novým Údolím. Modernizace probíhá především na trati České Budějovice – Praha, kde se počítá s vyššími rychlostmi a lepším komfortem.
V provozu se vyskytují motorové jednotky řad 814 (Regionova), novější RegioSharky řady 844, a také klasické elektrické jednotky řady 471 (CityElefant) na hlavních elektrifikovaných tratích. V některých úsecích však stále dominují starší motorové vozy řady 810.
Z tarifního hlediska kraj spadá pod IDS Jihočeského kraje (JIKORD+), který umožňuje přestupní jízdenky v kombinaci s autobusy. Součástí systému jsou i IN Tarify ČD a zvýhodněné regionální jízdenky.
Železnice v Jihočeském kraji není jen dopravní prostředek – je to i brána k malebné krajině, historickým městům, Šumavě či Lipenskému jezeru. Důležitou roli hraje i v ekologické dopravě a udržitelné budoucnosti regionu.
